تفریحات معتدل


زندگى با نشاط، بدون تفریحات سالم میسر نیست تفریحات مخصوصا براى آنان که سرو کراشان بیشتر با فکر و مغز است لازم تر است ولى بطور کلى هر کس نسبت به کار و پیشه اى که دارد بایستى تفریح متناسبى هم داشته باشد.

یکى از اقسام تفریحات سالم ، ترک کردن کار یکنواخت است ، حتى همان کشاورزى که همیشه در هواى آزاد و آرام زندگى میکند، از این زندگى یکنواخت خسته مى شود و تفریح او گردش و مسافرت در یکى از شهرها است تا بدین وسیله تغییر و تحولى در زندگى خد بدهد.
افرادى که درس مى خوانند و مشغول تحصیل علم و دانش هستند ممکن است از این کار یکنواخت خود خسته شوند، اما اگر در ضمن تحصیل ، مثلا در منزل ، باغچه اى داشته باشند و روزى چند دقیقه مسیر کار را عوض ‍ کنند، گلهاى باغچه خود را کود بدهند، دیگر از درس و تحصیل خود احساس خستگى نمى کنند و از زندگى روزانه خود لذت بیشترى مى برند.
و نیز کارمند یک موسسه یا اداره که روزها را مراجعین زیادى سرو کار دارد و از کار روزانه خسته مى شود مى تواند سر گرمیهایى در منزل براى خود درست کند مثلا میتواند پرنده کوچکى را در خانه تربیت کند، از خانه ساختن و لانه درست کردن آن لذت ببرد، از آنکه این پرنده کوچک از جوجه هاى خود پذیرایى مى کند و به آنها آب و دانه مى دهد در ضمن تعجب ، لذت بیتشرى از زندگى خود خواهد برد.
ورزش  ورزش که خود براى جسم بسیار ضرورى و لازم است یکى از تفریحات سالم به حساب مى آید، البته ورزش هر کس باید متناسب با وضع مزاج و کار او باشد ورزشهاى سنگین براى افراد ابتدایى یا ضعیف ، رنج آور است ، ولى یکى از بهترین ورزشها راهپیمایى است ، راهپیمایى و قدم زدن براى همه مفید است و بهتر آن است که صبحهاى خیلى زود را براى این ورزش ‍ انتخاب کنیم .ضمنا کسى که مى خواهد یک برنامه سالم براى یک زندگى سالم داشته باشد، شبها را باید زودتر به استراحت بپردازد تا صبح زوتر به تواند از خواب بر خیزد، و از هواى آزاد و صفاى صبح بیشتر بهره مند گردد.
آنوقتى که تاریکیهاى شب مى خواهد با روشنى روز مخلوط گردد و کم کم هوا روشن تر شود براى تفریح ، راهپیمایى را انتخاب کنید، زیرا در این فرصت سر و صداها کمتر است ، اکسیژنت هوا بیش از سایر اوقات است ، رفت و آمد و گرد و کثافات و دود در آن وقت نیست ، شما کم کم و آهسته قدم بر دارید، به نزدیک دامنه کوه یا تپه و بلندى که در اطراف شهر است بروید و از آنجا طلوع خورشید را ببینید، خورشید نورانى که چشمان ما در میان روز قدرت دیدن آن را ندارد، صبح زود چقدر ضعیف و کم نور است ، چقدر زیبا و قرمز است ، صبح زود به غیر اراده دایره کوچکى نیست سپس ‍ ببینید در مدتى کمتز از قدم زدن شما چقدر قوى و نورانى مى شود، دیدن منظره خورشید در آن هوا و در آن صبح به شما نیرو مى دهد، افکار شما را عوض مى کند و اعصاب خسته شما احساس آرامش مى نمایند.
شنا اگر تا بحال شنا کرده اید و آنرا یاد گرفته اید، خود را داخل یکى از بهترین ورزشها نموده ، و از مفیدترین و لذیذترین تفریحات سلام بهره مند شده اید، و اگر تا بحال شناورى را یاد نگرفته اید، در صد آموختن آن برآیید.
شنا علاوه بر آنکه یکى از ورزشهاى خوب شمرده مى شود لذت آفرین است ، مخصوصا اگر در آبهاى سرد سرچشمه انجام شود، زیرا آبهاى سرد یکى از موثرترین عوامل تقویت اعصابند.
شما اگر زود به زود در فصل زمستان دچار زکام و سرما خوردگى مى شوید در فصل تابستان بدن خود تان را به وسیله شنا و آب تنى با اب سرد عادت بدهید یقین بدانید که دیگر کمتر دچار آن بیمارى خواهید شد زیرا بدنتان در مقابل سرما مصونیت مخصوصى پیدا مى کند.
بسیارى از جانوران و پرندگان و بطور کلى حیوانات علاقه به آب و آب تنى دارند، و خداوند به صورت غریزه این کار مفید را به آنها آموخته و در نهادشان قرار داده است و مثل گنجشک و کبوتر و بلبل که در خشکى زندگى مى کند و مانند مرغابى و غاز شناگر مخصوص آب نیستند در مواقع مخصوصى به دنبال آب میروند، هر جا آب مناسبى دیدند، به آب تنى مى پردازند.
اسب ، شناور بسیار خوبى است ، و اگر اسبى در چرا گاهى آزاد بچرد، بحکم غریزه به دنبال آب مى رود و در جاى مناسب ، آب تنى میکند.
سگ نیز بسیار و سریع شنا میکن ، در روزهاى گرم تابستان گاهى دو ساعت بعد از آبتنى در میان آب روى صخره سنگى که در وسط آب قرار گرفته مى خوابد بطوریکه فقط سرش از آب بیرون است .
پس حیوانات هم از این نعمت رایگان الهى بهره مى برند.
اسب سوارى اسب سوارى نیز یکى از ورزشهاى مفید و تفریحات لذت بخش است .
سوار شدن بر اسب چنان نیرویى به شما مى دهد که هر چه خستگى و اندوه داشته اید فراموش خواهید کرد، نشاطى که از اسب سوارى پیدا مى شود کمتر از نشاط و نیرویى که از شناورى به وجود مى آید نمى باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد