شخصیت معتدل


از جهت روانى اگر آدم مستعد و خیلى مقراراتى هستید شخصیت خودتان را معتدل نمائید، و روحیه میانه روى را انتخاب نمایید. روحیه معتدل روحیه اى نرم و ملایم و انعطاف پذیر است . و اگر هم خیلى کم رو و کم حرفید و پذیریاى هر مدام و عقیده اى هستید خود را به طرف اعتدال بیاورید، بیشتر فکر کنید و با برنامه باشید.
فعالیت معتدل و بودجه معتدل
کلید یک زندگى معتدل ، رژیم غذایى معتدل ، احساسات معتدل ، بودجه و در آمد معتدل است تا حدودى در مورد رژیم غذایى اسلام ، از نظر مقدار غذا، و چگونگى خوراکها، بحث شده و اما بودجه معتدل ، فعالیت و کار معتدل مى خواهد، بدون زحمت و کار، در آمد نیست و بدون در آمد هیچ چیز فراهم نمى شود.
حضرت صادق (ع ) میفرماید:
((با هشام ان رایت الصفین قد التقیا فلا تدع طلب الرزق فى ذلک الیوم ))(442)
اگر روزى را ببینى که سربازان در میدان کارزار از دو طرف در مقابل یکدیگر صف کشیده اند و با مشتعل شدن آتش جنگ ، نگرانى و وحشت ، همه جرا را فرا گرفته است تو در همان روز از انجام کار و طلب روزى باز نایست ، و در همان شرائط سخت و دشوار براى به دست آوردن معاش کوشش کن .
حفظ آبرو، عزت و مقام در میان دوستان و اقوام و خویشان ، عمر طولانى بدون دغدغه فکر و اضطراب مربوط به کار خوب و در آمد از مسیر صحیح است .
امام هفتم (ع ) مى فرماید:
((طوبى لمن اسلم و کان عیشه کفافا))(443)
خوشا به حال کسى که اسلام بیاورد و در آمدش براى معاش او کافى باشد.
بعضى از مردم ، برنامه میانه روى اسلامى را نداشته اند و خیال مى کنند دینى یعنى انزوا، گوشه نشینى ، ترک دنیا، ترک مال و کوبیدن همه امیال نفسانى ، در صورتى که پیشوایان دینى ما این طور نفرموده اند و خود نیز چنین نبوده اند.
امام صادق (ع ) مى فرمود:
((لا خیر فیمن لا یحب جمع المال من حلال یکف به وجهه و یقضى به دینه و یصل به رحمه ))(444)
کسیکه علاقه به جمع مال حلال ، به منظور حفظ آبرو، پرداختن بدهى و رسیدگى به خویشان ، ندارد، خیرى در او نیست .
یک قسمت از فسادهاى اجتماعى ، مانند دزدى ، تقلب ، دورغ و خصومتها بواسطه فقر است ، فقر است که مانند موریانه از درون ، دل و اندیشه انسان را مى خورد و عامل بسیارى از اینهمه مفسده ها و بدبختیها است .
قال على لولده الحسن (ع ): لا تلم انسانا یطلب قوته فمن عدم قوته کثرت خطایاه ))(445)
على (ع ) به امام حسن (ع ) فرمودند: کسى که به دنبال روزى مى رود نباید مورد ملامت قرار گیرد، زیرا آن کس که بدون قوت و غذا باشد لغزشهایش ‍ بسیار است .
البته قبلا تذکر دادیم ، که فعالیتهاى نسنجیده و زیاد، که فرصت و فراغتى براى آسایش و فکر و بدن نگذارند پسندیده نیست و چنین کسى از اعتدال بجانب زیاده روى گراییده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد